خوردن شیرینی‏‏‌جات: شکل‏‌گیری خاطراتی که رفتار خوردن را کنترل می‏‌کنند

خوردن شیرینی‏‏‌جات: شکل‏‌گیری خاطراتی که رفتار خوردن را کنترل می‏‌کنند

پژوهشگرانی از دانشگاه ایالتی جورجیا، موسسه‏‌ای وابسته به دانشگاه جورجیا و مرکز پزشکی چارلی نوروود وی.اِی.، در پژوهشی دریافتند که خوردن غذاهای شیرین، موجب شکل‏‌گیری حافظة یک وعدة غذایی در مغز می‏‌شود. یافته‏‌ها نشان می‌‏دهد که سلول‏‌های عصبی در هیپوکامپ پشتی، بخشی از مغز که برای حافظة رویدادی حیاتی است، با مصرف شیرینی‏‌جات فعال می‏‌شوند. حافظة رویدادی، حافظة مربوط به حوادثِ اُتوبیوگرافیک (مربوط به شرح حالِ خود) است که در یک زمان و مکان ویژه تجربه شده است.
در این پژوهش، مصرف یک وعدة غذایی شامل یک محلول شیرین – ساکارز و یا ساکارین‌- به طور معناداری باعث افزایش بیانِ پروتئینی با نام پروتئین آرک (Arc)، که نشانگر انعطاف سیناپسی است، در سلول‏‌های عصبی هیپوکامپ پشتی در موش‌‏ها گردید. انعطاف سیناپسی فرایندی است که برای ایجاد خاطرات ضروری است.
به گفتة پژوهشگران، از حافظة رویدادی می‏‌توان برای کنترل رفتار خوردن استفاده کرد. ما تصمیماتی می‏‌گیریم؛ مانند این‏‌که احتمالاً فعلاً چیزی نخواهم خورد. صبحانة مفصلی خوردم و… ما بر اساس حافظه‌‏مان دربارة آنچه می‏‌خوریم و زمانی که می‏‌خوریم، تصمیم می‏‌گیریم.
این احتمال، توسط پژوهش قبلی پژوهشگران حمایت می‏‌شود که نشان داد غیرفعال کردن موقتِ سلول‏‌های عصبی در هیپوکامپ پشتی، پس از خوردن غذای دارای ساکارز- در طول زمانی که حافظة یک وعدة غذایی شکل می‏‌گیرد- شروع وعدة غذایی بعدی را سریع‏‌تر می‏‌کند و باعث می‏‌شود موش‏‌ها بیشتر غذا بخورند.
شکل‏‌گیری خاطراتی از غذاها، برای یک رژیم غذایی سالم ضروری است. پژوهش دیگری از دانشگاه لندن نشان می‏‌دهد که اختلال در رمزگذاریِ حافظة یک وعدة غذایی در انسان، مثلاً توسط مشاهدة تلوزیون، مقدار غذای مصرفی را در طول وعدة غذایی بعدی افزایش می‌‏دهد. پژوهشگران دریافته‌‏اند اگر غذا، به افراد مبتلا به فراموشی نشان داده شود، حتّا اگر تازه غذا خورده باشند، دوباره غذا خواهند خورد زیرا دارای هیچ حافظه‏‌ای از وعدة غذایی نیستند.
به گفتة پژوهشگران، دانشمندان برای درک تنظیم انرژی و دلایل چاقی، باید این مسأله را که مغز چگونه آغاز وعدة غذایی و دفعات آن را کنترل می‏‌کند، مورد توجه قرار دهند. پژوهش‌‏ها نشان داده‌‏اند که افزایش مصرف خوراک‏‌های مختصر، با چاقی همبستگی مثبت دارد و افراد چاق نسبت به کسانی که چاق نیستند، به دفعات، از این‏‌گونه خوراک‏‌ها می‏‌خورند. پژوهش همچنین نشان می‏‌دهد که طی 3 دهة گذشته، کودکان و بزگسالان خوراک‏‌های مختصر بیشتری را به طور روزانه مصرف می‏‌کنند و مقدار بیشتری از کالری روزانة خود را از خوراک‏‌های مختصر، عمدتاً به شکل انواع دِسر و نوشیدنی‏‌های شیرین، به دست می‏‌آورند.
منبع: دانشگاه ایالتی جورجیا